Auto
Ensimmäisenä tietenkin soveltuvan auton hankinta. Kakkosautonamme oli jo vajaat kaksi vuotta ollut 1997 Honda Accord, joka käsivaihteisena oli luonnollisesti sopiva vaihtoehto. Tietenkin mielessä kävivät turvallisuusseikat ja olisiko tuo auto tarpeeksi turvallinen niin uudelle kuskille kuin opetuslupaopettajallekin 😕
Autosta löytyy kuitenkin ne nykyautojen tärkeimmät ominaisuudet eli ABS-jarrut ja kuljettajan turvatyyny. Tosin edellisessä katsastuksessa käsijarrun meni jarrusatuloiden irroitus/kiinnitys/rasvaus operaatiolla juuri ja juuri läpi, joten päätin odottaa katsastusikkunan aukeamista huhtikuulle ja tilata uudet jarrusatulat ebay:stä 109,90 euron hintaan. Samalla netistä etsittiin käytetty opetuslupapoljin, jonka mukana tuli kaksi kolmiota takakonttiin ja opettajan peili sekä Erkki Karvasen Opetusluvalla opettamaan 2014 kirja. Poljinsetti romppeineen kustansi 60 euroa.
Katsastusikkunan auettua ja jarrujen kunnostuksen jälkeen (tietenkin jarrupalatkin uusittiin) oli rahaa mennyt n. 360 euroa sisältäen poljinsetin, korjaukset, auton vuosikatsastuksen, opetuskäyttöön muutoskatsastamisen.
Eli Auto = OK, enää siis vain puuttuu opetuslupa.
Opetuslupaharjoittelu
Autoliiton jäsenenä luonnollisesti autoliiton ajokoulu: https://ajokoulu.autoliitto.fi/ oli luonteva tapa aloittaa tutustuminen, mitä uutta vuoden 2016 kuljettajan/opettajan teoriakokeeseen on tullut.
Muutaman harjoituskokeen jälkeen varasin varasin ajovarman netistä ajan kokeeseen ja yllätyksekseni ensimmäinen vapaa aika Oulussa oli vasta 1,5 viikon päästä. No, ei kun ensimmäinen vapaa aika varaukseen ja harjoittelu täyteen käyntiin AL:n sivuilla.
Autoliiton ajokoulu käyttää samaa ohjelmaa kuvakokeissa kuin ajovarmakin, joten ei voi kuin suositella sitä. Muutamaa muutakin ilmaista demoa tuli netistä kokeiltua esim:
- https://www.ajokoe.fi
- https://www.e-koulu.com/b-kortti
- https://www.indriving.com/teoriakoeharjoitus-1
Mutta näissä oli todellisia valokuvatilanteita ja siten eivät ns. oikean kokeen tyylisiä.
B-luokan opettajan kysymyksiä on yhteensä 80kpl, joista 50 on kuvatehtäviä ja 30 sanallista tehtävää.
Kuvatehtävien kategoriat ovat (5 kuvaa/kategoria):
- saan ajaa suoraan tätä kaistaa,
- saan kääntyä oikealle tältä kaistalta,
- saan kääntyä vasemmalle tältä kaistalta,
- ajan suoraan, minun pitää väistää toista tienkäyttäjää,
- käännyn vasemmalle, minun pitää väistää toista tienkäyttäjää,
- käännyn oikealle, minun pitää väistää toista tienkäyttäjää,
- saan lähteä ohittamaan edelläajavan,
- saan vaihtaa kaistaa,
- minun pitää pysähtyä ja
- kuvassa oleva auto on pysäköity oikein.
Sanalliset tehtävät opettajalle 20kpl puolestaan liittyvät seuraaviin aiheisiin:
- ajokortti ja opetuslupa,
- opettaminen ja oppiminen,
- liikenteen vuorovaikutus,
- liikenteen vaikutus ympäristöön,
- oppilas kuljettajana,
- ajokorttiopetus ja teinkäyttäjät,
- opettaminen ja ajaminen liikennesääntöjä noudattaen,
- ajokorttiopetus ja liikennetilanteet,
- liikenteen riskit ja vaaratilanteet ja
- opettaminen ja ajaminen vaikeissa olosuhteissa.
Teoriakokeen loput ns. luokkakohtaiset 10 kysymystä ovat samoja kuin oppilaallekin seuraavista aiheista:
- kuljettaja,
- ajo-oikeus,
- ajamisen perustaidot,
- vuorovaikutustaidot,
- liikenneympäristöt,
- ajaminen vaikeissa olosuhteissa,
- auton ekologinen käyttö,
- ajoneuvo,
- tieliikenneonnettomuudet ja
- liikenteen ohjaus.
Virheitä sallittu opettajalle kuvatehtävistä 5/50, opetuslupakysymyksistä 3/20 ja luokkakohtaisista 2/10
Tulevaisuudessa kirjoittelen tänne epäsäännöllisen säännöllisesti ajatuksia niin omasta teoriakokeesta, teoriaopetuksesta ja tietenkin ajo-opetuksesta ja toiveissa olisi, että lopputulemana saisin opetettua vastuullisen ja turvallisen kuljettajan - jollainen itsekin olen 😑
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti