maanantai 14. elokuuta 2017

Onnistumisia ja Oululaista liikennekulttuuria

Oululaista liikennekulttuuria 2017

Eräs tulevaisuudessa huomioitava asia oppilaan kanssa on valoristeyksien lähestyminen, sillä muutalla ajokerralla useammasta kuin yhdestä valosta mentiin ns. vanhoilla vihreillä vain keltaisen valon palaessa. Positiivisellä puolella löytyy kuitenkin kevyenliikenteen huomioimisen löytyminen ja nyt se nuoren oppilaan niska kääntyy jo esimerkillisesti huomioimaan risteävää kevyttä liikennettä 👍

Valitettavasti huolestuttavaa liikennekäyttäytymistä Oulussa näytää olevan risteysten tukkiminen varsinkin ruuhka-aikaan tai tietöiden ruuhkauttaessa liikennettä.

Liitettynä olevassa videossa muutamia tilanteita erään opetusajon osalta, jossa mm. seuraavat tilanteet:

  • kaksisuuntaiselta tieltä oikealle yksisuuntaiselle, josta edelleen seuraavasta tasa-arvoisesta risteyksestä vasemmalle kaksisuuntaiselle kadulle,
  • katu kuitenkin ruuhkan tukkima tehden ristyksessä vasemmalle kääntymisen lähes mahdottomaksi. Tilanteessa odoteltiin sitä kohteliasta sosiaalista kuskia, joka jättäisi risteyksen auki sen verran, että oppilas pääsisi liittymään liikennevirtaan.
  • Kyseisessä risteyksessä todistettiin risteyksen tukkimisen lisäksi toista Oululaista perisyntiä, eli suojatien eteen pysähtyneen ajoneuvon ohittamista pysähtymättä 😞
    • Videossa eivät pysähtymiset/pysähtymättä jättämiset valitettavasti näy, mutta ohi ajaneista kuudesta autosta vain yksi (merkiltään Skoda) pysähtyi ja muut ajoivat pysähtymättä ohitsemme.
  • Tukkeutuneen risteyksen ratkaisuksi lähdettiin työntymään tukkeutuneen risteyksen liikennevirtaan, jolloin ammattikuski kuorma-autollaan antoi tilaa. 
  • Lisäksi videolla liikennetilanteet: kääntyminen vasemmalle kaksikaistaiselle kadulle ja bussi/taksikaistan käyttö käännyttäessä kaksisuuntaiselta yksisuuntaiselle.

Tässäpä edellä mainittu raina:

Suojatien kunnioittamisessa ajattelin aikaisemmin optimistisesti, että opetusauton valkoinen kolmio takaluukussa aiheuttaisi kanssa-autoilijoille halun näyttää oppilaalle (ja tulevalle kanssa-autoilijalle) hyvää esimerkkiä, mutta etuajo-oikeus oikealle käännyttäessä näytti vievän voiton ja suojatietä eli "jalankulkijoiden valtatietä" ei ollut aikaa kunnioittaa!

Loma-aikaa ja toisen oppilaan opetuslupahakemus

Edellisestä postauksesta kului valitettavan kauan aikaa, mutta niin myös oppilaallakin tuli pidempi tauko ajamiseen, kun kesäloma ja kesälomamatkat Saanalle-Norjaan-Ruotsiin sekä vaunuillen Etelä-Suomeen tehtiin koko perheen voimin. Tosin matkalla sain uuden oppilaan - siskoni pojan, jonka opetuslupahakemus laitettiin myös vetämään ja oli odottamassa postilaatikossa, kun matkalta kotiin palattiin. Eli tulevaisuudessa tulen viettämään opetuslupaopettajan tehtävissä tupla-ajan 😃

Itseä kiinnostaa erityisesti nähdä millainen ero on mopolla liikenteessä pari vuotta ajelleen ja täysin jalankulku/pyörällä liikenteessä olleen opettamisen ero - mutta siitä varmaan tulevissa kirjoituksissa ja videoissa.

Ja kertaus kustannuskertymästä:

Poljinsetin, korjaukset auton vuosikatsastuksen, opetuskäyttöön muutoskatsastamisen: 360 EUR
Teoriakoe opetusluvan saamiseksi: 31 EUR 
Opetuslupahakemus: 30 EUR
Bensaa opetusautoon: 60 EUR
Bensaa opetusautoon: 60 EUR (josta noin puolet opetusajoon eli 30 EUR)
Toisen oppilaan opetuslupahakemus: 30 EUR
YHT: 541 EUR

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti