sunnuntai 24. syyskuuta 2017

Opetusauton kanssa ongelmia

Jäähdytinongelmaa ja taukoa opetukseen:

Heinä-Elokuun vaihteessa autoon iski isompikin ongelma. Ajotunnin aikana alkoi auton lämmöt nousta ja silminhavaittavaa höyryä alkoi tulvia konepellin alta. Ajo-oppilas pääsi todellisen teknisen hätätilan kokemiseen, kun lämpöjen nousun takia tehtiin nopea analyysi ja päätettiin parkkeerata läheisen Lidl:n pihaan ja etsiä vettä. Muistikuvien pohjalta pullonpalautusautomaatissa voisi olla käsienpesupaikka, josta hätätilanteessa voisi vettä järjestelmään ottaa ja matka jatkuisi lisäveden turvin n. 7 km kotipihalle asti.

Konepellin avatessa tilanne oli kuvan mukainen eli sanotaanko 'aika paha' ja jäähdytinnestettä ruutasi keulasta ihan paineella:

Läheisellä Lidl:llä ei tietenkään ollutkaan enää vesipistettä eikä myöskään läheiseltä kylmäasemalta löytynyt apuja, joten Lidl:n juomaosastolle ja sieltä ison vesipullon (1,55 Eur) kanssa jäähdytintä tankkaamaan:

Kotipihalla puristettiin vuotokohta pihdeillä umpeen ja vuotoa paikattiin jäähdyttimen paikkausaineella (CRC Radiator Sealent) ja lisäämällä raakaa jäähdytinnestettä paikattuun jäähdytinjärjestelmään. Muutaman ajoreissun tämä paikkaus näytti hyvin kestävänkin, kunnes yhtenä kauniina ja lämpimänä päivänä järjestelmän paine kasvoi ja uusi vuotokohta ilmestyi edellisen puristetun kohdan yläpuolelle. Nyt oli selvää, ettei väliaikapaikkaukset riitä vaan koko jäähdytinsäleikkö on vaihdettava. Netistä etsiskellessä Motonetin hinnat hirvittivät ja hinta jäähdyttimelle olisi ollut 119,90 Eur (jäähdytin). Nettiä surffatessa huomasin jo aikaisemmin käyttämäni AutoDoc:n hinnat huomattavasti halvemmaksi ja niinpä tilaus jäähdyttimestä sinne sisään (yhteensä toimituskuluineen 67,82 Eur) ja postia odottamaan. Noin viikon päästä uusi jäädytin saapui ja vaihtoa päästiin aloittelemaan.

YouTubesta löytyi hyvä video nopeaan jäähdyttimen vaihtoon, joten omatoimiseen jäädyttimen vaihtoon 'omamekaanikon' eli appiukon tallissa uskallettiin ryhtyä 😀

Tosin todettakoon, että tavoiteaikaan eli videon 10:stä minuutista jäätiin aika reippaastikin, mutta yllättävän helposti työ kuitenkin tuli valmiiksi ja uutta jäähdytintä päästiin n. tunnin työskentelyn jälkeen testaamaan. Jäähdyttimen korkkia en ollut huomannut tilata, joten vanha korkki sai jäädä uuden jäähdyttimen paineita tasaamaan. Jäähdytinnestettä käytiin ostamassa läheisestä Puuilon toimipisteestä, josta samalla tarttui mukaan myös pyyhkimen sulat, sillä onhan sateinen syksy tulossa ja näkyvyyttä parantavat uudet sulat siten tervetullut lisä auton varustukseen.

Opetuksen tauon aikana teoriaa ja perävaunuilun pohdintaa:

Eräs tilanne pyörälenkillä tuli eteen, josta alla pari kuvaa:

eli tilanne, jossa täysperävaunun perävaunu on jätetty pysäköintikieltoalueelle (kuvat molemmista suunnista, jossa näkyy, että molemmin puolin tietä pysäköintikiellon vaikutus 30m). Tuossa vieressä on entisen liikekiinteistön peruja pysäköintialue, jota ei enää käytetä, mutta jostain syystä perävaunu parkkeeraa kieltoalueella. Onko tämä sallittua vai ei?
Tieliikennelain mukaisesti perävaunu on hinattava ajoneuvo ja liikennemerkillä 372 kielletään ajoneuvon pysäköinti tien sillä puolella, jolle merkki on asetettu.
Eli itse vastaisin, että tällainen pysäköinti on kielletty, mutta eriasia on voiko tällaista 'ajoneuvoa' esim. sakottaa ja kokeilematta jäi tämän ilmoittaminen viranomaisille, koska ainakaan itse en nähnyt mitään vaaraa vähäliikenteisen ja umpikujaan päättävän tien päässä näin väärin pysäköidylle hinattavalle ajoneuvolle.

Toinen mielenkiintoinen seikka liittyy liikennemerkkiin 314 - ajoneuvoyhdistelmällä ajo kielletty:
eli tämähän kieltää mm. polkupyörän ja perävaunun (esim. lastenkuljetuskärryn) muodostaman ajoneuvoyhdistelmän kuljettamisen merkin vaikutusalueella. Käytännössä kuintenkin näkemäni tällaiset merkit ovat painorajoituslisäkilvin tarkennettuja ja useinmiten painorajat eivät rikkoudu ja lihasvoimin kulkeva ajoneuvoyhdistelmä voi huoletta jatkaa kulkuaan. 

Ja kustannuskertymää viimeisimpien korjausten lisäyksillä:

Poljinsetin, korjaukset auton vuosikatsastuksen, opetuskäyttöön muutoskatsastamisen: 360 EUR
Teoriakoe opetusluvan saamiseksi: 31 EUR
Opetuslupahakemus: 30 EUR
Bensaa opetusautoon: 60 EUR
Bensaa opetusautoon: 60 EUR (josta noin puolet opetusajoon eli 30 EUR)
Toinen opetuslupahakemus: 30 EUR
Pyyhkimensulat: 5.95 Eur + 8,95 Eur (=14,90 EUR)
Jäähdytinneste raaka 3l: 8,90 Eur
Jäähdyttimen paikkausaine CRC Radiator Sealent: 5,90 EUR
Vesipullo kiehuvaan jäähdyttimeen (Lidl): 1,55 EUR
Jäähdytinneste  3l : 7,90 EUR
Uusi jäähdytin (Autodoc+toimitus): 67,82 EUR
Bensaa opetusautoon: 80 EUR
YHT:  727,97 EUR

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti