"Taivaanmerkit"
Ajotuntien aikana törmää joskus myös tiemerkintöihin eli ns. opastemaalauksiin, jotka voivat olla ristiriidassa liikennemerkkien kanssa. Tällöin luonnollisesti herää kysymys:
Voiko siis opastemaalauksen määräystä/opastusta noudattaa vai pitääkö edetä liikennemerkkien mukaan eli noudattaa "taivasmerkkiä"?
Yksi tällainen paikka löytyy Haukiputaan keskustaa lähestyttäessä etelästä ns. vanhaa nelostietä. Koska Ouluun liittymisen jälkeen taajama-alue on laajentunut ja sen seurauksena taajamamerkin paikka on tarkistettu. Jostain syystä (Oulun kaupungin rajallisen budjetin?) asiassa on säästetty ja ajoratamerkinnät on jätetty muuttamatta.
Oheiselta videolla kyseinen paikka Haukiputaan keskustaa etelästä lähestyttäessä.
Tilanteessa heräsi kummallekin opetuslupaoppilaalle muutamia kysymyksiä:
"Mitä sanoisi poliisi tutkatessaan ajoratamaalauksen mukaista nopeutta noudattavaa kuskia?"
"Kumpi on määräävämpi liikennemerkki vai ajoratamaalaus vai ovatko ne yhtä määrääviä?"
Empiirinen kokemustieto kyseisellä pätkällä on, että autoilijat ajavat pääsääntöisesti 60 km/h kyseisen valoristeyksen ja liikenneympyrän välisen matkan ja etelän suuntaa mennessä myös oleva 60 km/h merkintä nostaa nopeuden taajamanopeudesta edellä mainittuun nopeuteen.
Oma intuitio asiaan on seuraava:
- Taivasmerkit määräävät, sillä ajoratamaalauksethan voivat olla lumen ja jään peitossa ja siten eivät voi olla kuin opastavia.
- ja jos edellä mainittu opastava ajoratamaalaus on väärin ja taivasmerkkejä vastaan taivasmerkit ovat määräävämpiä ja siten mm. poliisi tutkaisi taivasmerkkien mukaan.
Asiaa piti tietenkin tutkia ja ainakin Keravalta (9 vuoden takaa) löytyi ryhmistysmerkkien ja ajoratamerkintöjen välinen ristiriita (klikkaa juttuun).
Summa summarum: edellä esitetyssä videossa suositukseni on käyttää taajamanopeutta (50 km/h) ajoratamerkinnästä huolimatta ja olla varmoja, ettei liikennesääntöjä rikota. Laillisesti liikkumalla ainoastaan tieraivon riivaamat kuskit voivat mielenosoituksellisesti mennä ohitse opettaakseen (ojentaakseen) sinua, mutta siitä ei vastuullinen ja turvallinen 🚗 kuski luonnollisestikaan provosoidu!
Pieni päivitys autoon
Auton opettajan lisäpeili tuli päivitettyä kiinteään malliin, koska vanha kumilenkeillä kiinnitettävä karavaanarimalli rajoitti peilin sähkösäätöjä ja löystyi parin ajotunnin aikana, jolloin sitä sai olla koko ajan kiristelemässä ja liikuttelemassa. Haukiputaan Säästökuopasta löytyi edullinen All Ride -malli (ns. katvealuepeili) ja tarttui 3,50 euron hintaisena ostoskoriin.
Peili on luonnollisesti vanhaa karavaanaripeiliä pienempi, mutta ihan toimiva ratkaisu ja ajo-oppilaat voivat nyt helpommin ja itsenäisesti säätää sähkösäätöiset peilit itselleen sopiviksi.
Tulevista aiheista
Materiaalia ajoista alkaa olla jo paljon ja muutamia tulevia ongelmallisia liikennetilanteita/kadun pätkiä on tulossa analyysiin - "Joten pysykäähän kanavalla"!
Päivitys kustannuskertymään:
Teoriakoe opetusluvan saamiseksi: 31 EUR
Opetuslupahakemus: 30 EUR
Bensaa opetusautoon: 60 EUR
Bensaa opetusautoon: 60 EUR (josta noin puolet opetusajoon eli 30 EUR)
Toinen opetuslupahakemus: 30 EUR
Pyyhkimensulat: 5.95 Eur + 8,95 Eur (=14,90 EUR)
Jäähdytinneste raaka 3l: 8,90 Eur
Jäähdyttimen paikkausaine CRC Radiator Sealent: 5,90 EUR
Vesipullo kiehuvaan jäähdyttimeen (Lidl): 1,55 EUR
Jäähdytinneste 3l : 7,90 EUR
Uusi jäähdytin (Autodoc+toimitus): 67,82 EUR
Bensaa opetusautoon: 80 EUR
Opettajalle uusi 'kiinteä' peili vanhan karavaanipeilin tilalle: 3,50 EUR
Bensaa opetusautoon: 60 EUR
Trafi ajoneuvovero 2017-18: 299,30 EUR
YHT: 1090,77 EUR
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti